Op mod 1500 supermarkeder er målet for Carlsberg-ejet specialbrand
Efter Carlsberg først på året overtog 20 procent af ejerskabet i specialbryggeriet Mikkeller er der skruet op for ambitionerne om at komme ud i de danske supermarkeder.
Fremadrettet skal Mikkellers øl være at finde i minimum halvdelen af landets supermarkeder, lyder det fra Carlsberg, der netop har overtaget distributionens af Mikkellers øl i Danmark.
Det fortæller Peter Haahr Nielsen, adm. direktør i Carlsberg Danmark i et interview med Børsen.
- Mikkeller skal være med til at fremtidssikre premiumkategorien for os, som, vi vurderer, vil blive større og komme til at tage en større andel af den samlede profitpulje i ølkategorien fremadrettet, siger Peter Haahr Nielsen.
Ifølge topchefen vil Mikkeller-øllene blive tilgængelige i op mod 1500 supermarkeder landet over.
Der findes ifølge RetailNews' seneste optælling fra maj i år lidt over 2700 dagligvarebutikker i Danmark.
Fordeling af dagligvarebutikker
- Coop Danmark
- Brugsen/Dagli'Brugsen: 275
- SuperBrugsen: 235
- Kvickly: 65
- 365discount: 370
- I alt: 945 butikker
- Salling Group
- Bilka: 19
- Føtex: 108
- Netto: 546
- I alt: 658 butikker
- Dagrofa
- Meny: 115
- Min Købmand: 162
- Let-Køb: 119
- Spar: 136
- I alt: 532 butikker
- Rema 1000: 400
- Lidl: 158
- Løvbjerg: 17
- ABC Lavpris: 15
- I ALT FOR ALLE KÆDER: 2725 butikker
Pr. 3. maj 2024
Vinder markedsandele
Midt i august kunne Carlsberg fremlægge halvårsregnskab.
Med en volumenfremgang på en procent havde man ifølge Peter Haahr Nielsen vundet markedsandele herhjemme - i et halvår, hvor markedet er skrumpet - det gjaldt også i det premium-segment, som Mikkeller tilhører.
- Når man ser på detailhandlen, viser tal fra AC Nielsen, at markedet er nede med 1,7 procent. Så vi ligger og vinder markedsandele.
- Både på det, vi kalder core, Carlsberg og Tuborg, og i premium med mærker som Jacobsen, 1664 og Brooklyn, hvor vi har en positiv volumenvækst på 1,3 procent i et segment, der egentlig falder med tre procent, lød det fra Carlsbergs danske direktør i et interview med RetailNews' søstermedie, Food Supply, i forbindelse med regnskabet.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 5,3 | -24,6 | 0,7 |
Resultat af primær drift | -24,9 | -56,9 | -23,8 |
Resultat før skat | -25,1 | -57,4 | -23,6 |
Årets resultat | -22,0 | -54,9 | -23,6 |
Balancestatus | 28,6 | 36,7 | 64,1 |
Egenkapital | 5,2 | 2,1 | 2,0 |
Antal ansatte | 43 | 51 | 44 |
Kilde: CVR |